lauantai 27. kesäkuuta 2009

Unikko-ongelmia

Joku saattaa muistaa, että esikasvatin viime vuonna yksivuotisia unikkoja 150 ruukullista. Tein tänä vuonna kaiken uudestaan, aivan samoin, ulkokylvönä, samana päivänäkin. Unikot eivät itäneet juuri lainkaan. Nekin, jotka itivät olivat kitukasvuisia, kellertäviä ja säälittäviä huituloita. Ei siis unikkomerta tänä kesänä. Olen hieman äimänä?

Olen monesti tuskaillut tuota viime postauksen Idänunikkoa. Tässä on unikko, joka ei häritse silmääni. Siemenestä kasvattamani ihana yksilö teki yhden lautasen kokoisen kukan.




Akileijoja kelpuuttaisin lisää vaikka kuinka paljon. Annan myös värisilmähäiriköiden olla. Huomatkaa, kuinka suvaitsevaiseksi olen tullut.

Minulla ei ole kovin montaa akileijaa. Nora Barlow (alhaalla toinen vas) on viime kesän hieno hankinta. Nyt ostin kuvasta puuttuvan tummanpunaisen nimeltä Ruby Port. Akileijojen nimistö on aivan hakusessa. Kasviluettelossani lukee vain näin:
-Aquilegia vulgaris Lehtoakileija
-Aguilegia vulgaris laj. Jaloakileija
-Aquilegia ´Nora Barlow´
Ei kovin täsmällistä.

Kasvilukemat ovat muutenkin jo sellaiset, että epäjärjestelmällisellä luonteellani nimistöt ovat jo kauan sitten karanneet käsistä. Hyvä jos omani muistan :)

3 kommenttia:

outi kirjoitti...

Puutarhassa tapahtuu kummallisia asioita. Minulta katosivat kaikki loistosalviat. Monta vuotta niin isoja, upeita ja vahvoja. Ja tänä kesänä ne ovat poissa. Kadonneet jälkiä jättämättä. Tuijottelen mustaa multaplänttiä siitä kohdin, missä ne ennen kukoistivat ja kuten sinäkin unikkojesi kanssa: olen äimän käkenä.

Jaska kirjoitti...

Akilejat eivät minulla pysy kurissa vaan sekoittuvat toisiinsa ja tekevät omanlaatuisia jälkeläisiä.

SariW kirjoitti...

Siemenkylvöissä voi välillä olla ongelmana huono siemen. Jos itäneet taimet ovat kellertäviä, syy ehkä onkin mullassa, liiassa märkyydessä tai valon puutteessa. Tai sitten jossain muussa ; )
Kauniin värinen tuo unikkosi..