lauantai 7. syyskuuta 2013

Tyylibloggaajat?

Kuuntelin yhtenä aamuna, kun suosikkiaamutoimittajani pohtivat radiossa bloggaamista. Puhuivat TYYLIblogeista, mutta kyse oli ennemminkin MUOTIbloggaajista. Miestoimittaja ihmetteli, miten valtavaa markkinoinnillista painoarvoa muotiblogit ovat saaneet ja miksi?



Toimittaja kummasteli, että kaksikymppiset tytöt saavat arvostetun bloggaajan tittelin ja jopa tienestejä esittelemällä päivän vaatetusta. Taisi siinä jutussa olla jotain huumoriakin, etteivät L-koon pulleat perheenäidit taida paljon vaatteitaan netissä esitellä. Saattaa niinkin tapahtua.

Internet on voimakas media ja vaatteita käyttävät kaikki. Mainostajat ovat kiinnostuneita valtavista lukijamääristä, tottakai. Ja ihmiset bloggaavat kiinnostuksen kohteistaan. Luen itsekin joitakin muotiblogeja, mutta useimmiten sellaisia, jotka esittelevät kirjoittajan tyyliä laajemmin. 

Mikäli mainostan blogissani jotakin liikettä, brändiä tai tuotetta teen sen vain ja ainoastaan omasta kiinnostuksestani ko. asiaa kohtaan. Mikäli kyse olisi sponsoroinnista tai maksullisesta markkinoinnista, mainitsisin sen kyllä. Villin pihan markkina-arvo ei ole kaksinen. Se tuli todistettua kaupallisen bloggausjakson aikana. Lukijoita ei ollut riittävästi, niitä olisi pitänyt kalastella. No, en pidä kalastuksesta. Blogi on elämäntapakysymys, varsinkin, jos sitä on pidetty kohta 9 vuotta.


Mutta niin...ajatukseni oli se, että tyyli ei ole muoti.

Wikipediassa: "Sana tyyli juontuu alun perin kirjoitus- tai piirustustikkua tarkoittavasta sanasta stylus. Roomalaisessa retoriikassa sillä kuvattiin jonkin aiheen esitystapaa ja tässä mielessä se omaksuttiin runouden, musiikin ja taiteen käsitteistöön. Keskiajalla stilus tarkoitti myös käytös- ja elämäntapoja samalla tavalla kuin nykyisin puhutaan elämäntyylistä.

Tyyli voi olla merkkijärjestelmä, jota käytetään merkityksen parantamiseksi, lisäämiseksi tai nostattamiseksi missä tahansa taiteessa tai mediumissa"

 Kaikki blogit ilmentävät kirjoittajansa tyyliä. Uskoisin omani olevan suhteellisen yhtenäinen niin talossa kuin puutarhassa sekä pukeutumisessa. Joskus se on tietysti hukassa. Mutta, mitä enemmän elän, sitä varmemmaksi tyyli muuttuu.


Olen selkeästi maalaisromanttinen aikuisrokahtavalla mausteella. Aikuisrokahtava on ihan hölmö sana, mutta kammoksun ikätason alle pukeutumista.  Skandinaavisuus ja etenkin tanskalainen design ovat viime aikoina korostuneet. Jos olisi varaa ostaa vain lempimerkkejä, olisi vaatekaapissa vain Noa Noaa, Chill Norwayta , Odd Mollya jne....

 
Pidän Wikipedian kuvauksesta. Tyyli on merkkijärjestelmä, jolla ilmaistaan sitä mitä ollaan tai halutaan olla. Kotona, puutarhassa, vaatteilla, autolla, harrastuksilla....



Leikin Tikkurilan värimalleilla ja etsin sävyjä, jotaka sopivat tyyliin. Tein toisenkin "Ei missään nimessä"-kuvan, mutten edes halua laittaa sitä tähän.  Arvaatteko, mitä värejä siinä on?



Tyyli on siis merkkijärjestelmämme. Elämänasenne, tapa olla ja liikkua, puhua ja reagoida.
Muoti on kertakäyttökamaa. 



2 kommenttia:

Cheri kirjoitti...

Tyyli on mielenkiintoinen asia. Jokaisella on oma tyylinsä, oli sitten muotihifisti tai peräkamarin poika. Oma tyyli tuo uskottavuutta ja varmuutta käyttäjälleen, päälle liimatut tyylit tuovat epävarmuutta ja varmasti epämukavuuttakin. Kauan sitten olin aivan äimistynyt kun New Yorkissa eräs nainen kysyi: Could you design me an image? Miten voisi luoda jollekin toiselle tyylin?
Siirtyessään kaupallisiksi blogit muuttuvat usein persoonattomammiksi, ne alkavat edustaa jotakin, miettiä tuntematonta yleisöään ja menettävät helposti tyylinsä. Minusta tärkeämpää kuin suuri lukijamäärä on se, että tuntee jotenkin lukijansa ja että he käyvät kylässä mielenkiinnosta. Jatka samaan tyyliin :)

quu kirjoitti...

Puutarhablogia on kalastettu moneen otteeseen jos jonkinmoisilla tuotteilla. Olen niistä kieltäytynyt.

Koirablogin tiimoilta koiranruokafirma otti yhteyksiä ja siihen suostuin, kun se nyt on eri asia. :) Koirat saa ruokaa, mitä eivät varmasti edes syökään. :D