torstai 6. tammikuuta 2022

Vuonna 2022

 Ajattelin aloittaa tämän vuoden ympäristöideologiani pohtimisella. Olen periaatteessa sitä mieltä, että intohimoinen ideologioihin heittäytyminen ei ole minun juttuni. Fanaattisuus ei ole hyväksi ihmisille eikä maailmalle.

Olen kuitenkin luontoihminen, maaseudun ja maatalouselinkeinojen puolustaja ja varsin valveutunut ympäristöasioissa. En kuitenkaan elä niinkuin ajattelen, ja siihen on varmasti monia syitä. Ystäväni yllyttämänä tutustuin nyt hieman Zero waste- ajatteluun.

Otan siis vuoden pääteemoikseni kolme asiaa, jotka näkyvät jatkossa puutarhassa, kotona ja keittiössä. Kuitenkin ilman ääriajattelua tai muiden käännyttämistä. En kestä sellaista.

1. MIETI, MITÄ OSTAT.

2. MIETI TUOTTAMAASI JÄTETTÄ.

3. TUE BIODIVERSITEETTIÄ.

Nämä kohdat tarkoittavat kohdallani varmasti eri asioita, kuin jollakin muulla, mutta palaan siihen myöhemmin.

Olen katsonut aivan loistavaa, kiihkoilematonta ja hienosti tehtyä sarjaa HBO:lta. 

Zero Waste Chef on suloisen Diego Garcia Vegan luotsaama  ohjelma. TÄSTÄ!




Yksi vaikuttavimmista kirjoista, joita olen vähään aikaan lukenut on Sir David Attenborough`n Yksi elämä, yksi planeetta. Suosittelen sitäkin kaikille fanatismin välttelijöille, jotka kuitenkin ovat kiinnostuneita siitä, mitä luonnossa tapahtuu.


Ajattelin aloittaa jo puutarhakauden suunnittelun, Yksi tilaus Hyötykasviyhdistykselle on jo lähtenyt! Päivä pitenee!


Ei kommentteja: