torstai 13. toukokuuta 2010

Kitke, kitke, kirkkaamman kruunun saat.

Olen jatkanut eilisiä touhujani, mutta nyt Vuohenputken (Aegopodium podagraria) valloittamilla alueilla. Homma on samaa kuin eilenkin. Kasvupisteet kaivetaan haralla esiin, kaikki vihreät osat revitään irti ja niin paljon juuria kuin löydetään. Olen päättänyt olla paljon johdonmukaisempi ja tarkempi kuin aiemmin. Sen täytyy heiketä, jos se oikein tarkkaan kitketään. Esiin operaation jälkeen parin päivän päästä pyrkivät täsmäsuihkautan myrkyllä, vaikka se hieman epäsopivaa onkin.

Lotte Möller kirjoittaa rikkaruohoista kirjassaan Ajatuksia puutarhasta.
"Tosiasia on, että ihminen tarvitsee rikkaruohonsa tai oikeammin sanottuna taistelunsa niitä vastaan. Rikkaruohot kehittävät kekseliäisyyttä ja inteligenssiä ja vaikuttavat suotuisasti empatiakykyyn. Ne saavat ihmisen pohtimaan pahuutta ja hyvyyttä, rumuutta ja kauneutta, luontoa ja kulttuuria ja jopa ympäristötuhoa ja muita asioita. Ne terävöittävät havaintokykyä ja opettavat nöyryyttä ja kärsivällisyyttä."
Suosittelen kirjaa lämpimästi jokaiselle puutarhurille.
Olenko koskaan näyttänyt jokimaisemaamme? Tämä on otettu zoomilla ja näyttää siltä, että joki olisi kovin lähellä. Joki näkyy lehdettömänä aikana puutarhaani etelässä sekä lännessä. Sitä ei aina muista katsoakaan.

Laitoin käännös gadgetin tuohon sivupalkkiin. Se kääntää tekstiä kaikille ihmekielille ja myös jumitti sivun näkymään koneellani vain tsekiksi. En edes itse ymmärtänyt omia juttujani. Toivottavasti se toimii ja ulkomaiset lukijatkin saavat jotain irti. Kaikkia sanoja se ei käännä. Yhdyssanat tuntuvat olevan ongelma.

3 kommenttia:

Hannele/Omenaminttu kirjoitti...

Kyllä vuohenputki heikkenee, usko pois! Minä olen saanut sen miltei kokonaan katoamaan. Se on mielestäni melko helppo kiskoa silloin, kun maa on kosteaa esim. sateen jälkeen.
Mainitsemaasi kirjaan pitääkin tutustua.
Voimia kitkemiseen! Minulla odottavat voikukat...

Leena K kirjoitti...

Minä puolestani nypin vuohenputken lehtiä kulhoon ja tein niistä kasvislettuja - maukasta ja ilmaista!

Sanna Tallgren kirjoitti...

Niin, se kuulemma on hyvää syötävänä. Minun tiluksillani sitä on niin paljon, etten voisi syödä mitään muuta kuin vuohenputkea ympäri vuoden :)