perjantai 11. tammikuuta 2013

Käyttödesignia - designin käyttöä

Design-sana ärsyttää minua. Disain on suomeksi muotoilu. Kaikki esineet on muotoiltu. Kaikki on designia, kaikki! Mutta vain nimekäs, brändätty muotoilu on design-arvonimettyä. Ja toisaalta  arvostan itsekin laadukasta muotoilua, rakastan kauniiden käyttöesineiden viimeisteltyä ja harkittua muotokieltä. Valaisimien, tuolien, astioiden.... Astioissa design arkipäiväistyy. Kotimaisissakin keramiikka- ja astiafirmoissa huippumuotoilijat suunnittelevät kaikkien saatavilla olevia esineitä.


Kaikki tuntevat tämän maljakon. Minä olen lainannut sen anopilta, jolla on monta. Blogiystäväni Quu taisi tuskailla kerran (korjaa Quu, jos muistan väärin), että hänen veljellään oli aaltomaljakossa kyniä. Minä en paheksu! Minulla siinä voisi myös olla jotakin epäsovinnaista. Usein avocadoja tai limejä.  Parhaimmillaan se kuitenkin on tulppaanien seurassa ehdottomasti, mutta myös jälkiruuan tarjoiluastiana se on  oiva.




Astiat ovat loistavaa arjen estetiikkaa. Iittalan ja Arabian monet sarjat ovat kauniita ja kestävät aikaa. Koko, Teema, Runo, Lumi ja Taika ovat kaikki aivan upeita astiasarjoja. Marimekon Siirtolapuutarha astiasto on valloittava. Ruotsalaiselt Röstrandilta minulla ei ole kuin nuo piikkilankamukit.  Pidän niistäkin valtavasti.




Designin märitelmä Wikipediassa:
Muotoilu eli design [disain] (ital. disegno 'piirustus, suunnitelma, malli') tarkoittaa esineen tai muun kohteen käytettävyyden ja muodon suunnittelua tai sen valmistusta. Myös kaksiulotteiset graafiset suunnitelmat ja (sähköisten) käyttöliittymien tai brändien suunnittelua ja toteutusta voidaan sanoa muotoiluksi ja ne voivat kuulua muotoilijan työhön.


(Löysin taas uuden kuvaleikkikalun, Color Stroke)

Minulta jäi paljastamatta eilen yksi karmea juttu! Perinteiseti kouluillahan on vitriineissä täytettyjä eläimiä. Minä en pidä niistä juurikaan. Meille on jostakin kulkeutunut (ei koulun peruina) täytetty orava, jonka nenä on kadonnut.
Nenätön orava istuu pesutuvassa pesutornin päällä. Se on siellä niin kummallinen, etten ole sanut hävitettyä sitä.



Ei niin vakavaa viikonloppua!
Ulos etsimään eläviä oravia!


4 kommenttia:

Kukkaiselämää kirjoitti...

Anteeksi vaan, mutta aika kammottava tuo nenätön kurre... Mulla on Aalto-maljakot käytössä vain tulppaaneiile.

Sanna Tallgren kirjoitti...

Niin on... Karmea juttuhan sanoinkin sen olevan :)

Mäntylän Mummi kirjoitti...

Tuohon samaisen designvaasiin saa muuten, jälkiruuasta puheenollen, laadittua ainakin kauniisti Tiramisun. Samaa mieltä olen, että ULOS kaikki, nauttimaan lumesta !!

Satu kirjoitti...

Aalto-maljakko on kaunis klassikko. Itse en sellaista omista, mutta teräksiset Aalto-vadit kylläkin. Nekin ovat monikäyttöiset maljakon tavoin.
Sinulle olisi haaste blogissani :)